Rabu, 13 Agustus 2008

MuRkAnya ALLAh.

Murkanya ALLAH
AKIBAT TIDAK MENSYUKURI NIKMAT ALLAH

BEBERAPA AKIBAT TIDAK BERSYUKUR:
a. Menimbulkan sifat sombong karena tidak mau mengakui bahwa yang memberi nikmat adalah ALLAH SWT
Akibat sari sombong: Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Tidak akan masuk Surga barangsiapa yang di hatinya ada kesombongan walau hanya seberat biji sawi”. (HR. Muslim).
b. minimbulkan sifat kufur Surah Al-Baqarah ayat 152 tasirnya:
"Oleh itu, ingatlah kamu kepada-Ku dengan mematuhi hukum dan undang-undang-Ku, supaya aku membalas kamu dengan kebaikan dan bersyukurlah kamu kepada-Ku dan janganlah kamu kufur akan nikmat-Ku."
c. Menyebabkan kemurkaan Allah Subhanahu Wata'ala dan dijanjikan dengan azab seksa yang pedih.


Surat Ibrahim ayat 7 tafsirnya:
"Dan ingatlah tatkala tuhan kamu memberitahu, demi sesungguhnya jika kamu bersyukur nescaya aku akan tambah nikmatku kepadamu, dan demi sesungguhnya jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabku amatlah keras."
Masih banyak lagi yang diakibatkan kita jika lalai
Ada sebuah kiasah akibat kemurkaan ALLAH kepada hamba-hambanya yang tidak mau bersyukur
Diceritakan dalam Surah Saba', ayat 15 - 17: Kisah tersebut menceritakan bahawa sesungguhnya penduduk Negeri Saba' itu terdiri daripada raja-raja dan penduduk Yaman yang hidup dengan penuh nikmat yang besar serta rezeki yang melimpah ruah. Mereka mempunyai kebun-kebun yang subur dan taman-taman yang indah serta lembah-lembah yang luas.
Allah Subhanahu Wata'ala telah mengutus kepada mereka rasul-rasulnya yang memerintahkan kepada mereka supaya memanfaatkan rezeki Allah Subhanahu Wata'ala dan bersyukur kepadanya dengan cara patuh dan taat hanya kepada Allah Subhanahu Wata'ala. Namun mereka mengingkari semua yang diperintahkan kepada mereka dan kerana itu negeri mereka dihancurkan oleh Allah Subhanahu Wata'ala sehancur-hancurnya.
Allah menimpakan kepada mereka banjir besar yang memenuhi lembah, menghancurkan empangan, meranapkan kebun dan tanam-tanaman. Mereka semua dihancurkan dan dibinasakan, kecuali beberapa orang sahaja. Allah Subhanahu Wata'ala memberikan balasan kepada mereka dengan balasan yang pedih, kerana mereka kufur kepadanya dan ingkar terhadap nikmat-nikmatnya serta mendustakan kebenaran yang disampaikan oleh para rasulnya.
Oleh itu wahai kaum Muslimin, jadikanlah kisah ini satu iktibar, pengajaran kepada kita, buat perbandingan, lihatlah kaum Saba' yang mewah tetapi tidak bersyukur dan tidak mentaati Allah, diturunkan bala bencana dan azab Allah Subhanahu Wata'ala. Maka apakah yang akan berlaku kepada manusia zaman kini, yang ada di antaranya hidup mewah, senang-lenang tetapi hanyut dan lalai sehingga lupa bersyukur dan mengingkari perintah Allah Subhanahu Wata'ala.

Tidak ada komentar: